Kevesen voltak aznap este a Csöndes Kérődzés nevű kocsmában.
Ezt a vendéglátóipari üzemegységet a General Anaya és a Tasquena megálló között Ibsen alighanem így írta volna le: “Kocsma: nagy. Baromira. Mindenféle bútorral. Zöld függöny. De lehet, hogy kék. Asztal is van. Két székkel. Terítő nélkül. Iszonyat. Kettesben. Egyedül. Hideg.” A kocsmának állítólag volt egy külön helyisége, amit öngyilkosjelölteknek és mazochistáknak tartottak fenn; itt egy rejtett mikrofonból egy rendkívül monoton női hang egy végtelenül unalmas régészeti előadást olvasott fel szlovákul, néha pedig alámondásos szappanoperákat lehetett látni a helyiség hatalmas Orion tévéjén; legalábbis az öregek ezt beszélték. Fokozatosan és észrevétlenül kerített hatalmába a félelem, ahogy néha lopva eme gyászos helyiség ajtaja felé sandítottam; csendesen kúszott elő, a hideg nyugalom köde által elrejtve, és aztán minden idegvégződésemre rátelepedett, mint egy távoli galaxis pusztító nyavalyája.
A Konformista Vértapír velem szemben ült – vagy inkább feküdt – a sörhabtól ragacsos faasztalon. A könyöke alá gyűrt bulvárújság címlapján lángpiros betűkkel hirdette egy főcím, hogy ámokfutó agyaggalambok támadtak egy tucat német turistára Xochicalcoban. Éppen azt fejtegette, hogy az ő különc, osztrigaként zárt, szfinxként merev alkata, prófétai-prédikátori becsvágya, valamint romantikus antikapitalizmusa és a tolsztojinál archaikusabb – nem metafizikai, hanem evilági – individualista anarchizmusa s a mindebből eredő kettőssége eleve elzárja előle a pozitív társadalmi cselekvés sikerét. Ráadásul gyakran szocialista agitátornak nézik, mert gyalog közlekedik.
A vértapír felett a falon majd' másfél méter széles, impozáns arany keretbe foglalt olajfestmény foglalt helyett. A színvilágában a romantika hagyományait követő festmény egy háromlábú püspököt ábrázolt, amint teljes ornátusban görkorcsolyázik; középső lábán egyensúlyozott, két szélső lábát és karjait kitárva, enyhén előredőlve; arcán egy mindenről megfeledkezett 90 éves öregúr gyermekien boldog mosolya; díszes ruhája úszott utána a levegőben. A pedáns aprólékossággal kidolgozott háttérbe egy buszmegállót vizionált az ismeretlen mester; minden bizonnyal realista elemnek szánhatta a megálló széttört táblája mellett álló és cigarettázó hörcsögöt. A kép alatt a következő magyarázó felirat volt olvasható: “Íme az egyházi költészet, hatás közben, amint a laikus intelligenciának állít emléket.”
A konformista vádlón rám nézett.
– Republikánus vagyok, tehát teljesen evidens, hogy nekem van igazam – sóhajtott fel. Részeg volt és beszédes. – Megvallom, néhanapján engem is elfog a csüggedés. A cselek s ravaszkodások némelyike, melyre a körülmények kegyetlensége kényszerített, egy gyakorló böllér elméjét is megtántorítaná; s lám, utolért a sorsom – fizetni fogok mindenért, a tettekért és gondolatokért, kimondottakért, kimondatlanokért és még azokért is, melyeket elmém még meg sem szült. Ez az egész végülis csak egy nyitókép, ebben foglalódik össze az, ami egy nyitóképben össze szokott foglalódni, vagyis hogy újfent hisztérikus undorral és puritán dühvel támadom a civilizáció kinövéseit. Nagy, drámai, sötét és szimbolikus dolog ez, mint Solness építőmester a hideg WC-n. A látványosan megközelíthetetlen géniusz emberi és művészi önelemzésének, önmarcangolásának nagy esztétikai tanulságú eredménye. Igazi, lakkozott újvilági romanticizmus! De mi haszna, hogy a társadalom krémje a keresztény humanizmus rövidzárlataival vívódik, ha soha, semmi sem változik?!
Mosolyognom kellett.
– Te is ismered az Életen Túlinak, ama Legősibbnek szavait – mondtam. – Az igazság embere túl van jón s rosszon, mert az igazság embere tudja, hogy az Egy Valóság érzékcsalódás és hogy az Anyag a Nagy Ámító; minden, ami van, volt s lesz, egyszerre létezik. Ami a csupán két vagy három dimenziós zónák lakói által változásnak neveztetik, az önnön tudatuk működése, mely különböző szögekből láttatja belterjes kis világukat. Ahogyan a kúp metszésével létrehozott alakokat változtatja a metszés szöge s lesz belőlük kör, ellipszis, parabola avagy hiperbola, miközben maga a kúp változatlan marad, úgy tűnik a te szemszögedből változónak a változatlan és végtelen valóság.
A tapír ezen mintha egy pillanatig eltűnődött volna, aztán elszégyellte volna magát.
– Igen, ez Mexikó, a társadalmi-kulturális eltokosodottság foglalata, vallási és politikai szekták melegágya, de egyben a szenvedélyes nyíltság és szolidaritás fészke is! – kiáltott fel szenvedélyesen. – Üzenem a bácsikámnak, hogy szerelje meg a fregolit – tette még hozzá a Konformista Vértapír, és elaludt az asztalon.
2008. március 8., szombat
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
24 megjegyzés:
Na végre már, a múltkor -komolyan!- a Vértapírral álmodtam, bántam volna, ha eltűnik hírtelen..., ezek a mexikói metró állomások azért nem lehetnek veszélytelen helyek, nagy challange lemerülni bennük..., a három lábú püspök nagyon megfogott, asszem, megvan a ma éjszakai betévő álmom...
A budapesti metróállomások sokkkal gázabbak... Mexikóvárosban enni lehet a földről a metróban, annyira tiszta. Igaz, hogy iszonyatos a tömeg (van egy külön rész fenntartva a nőknek és a gyerekeknek, hogy ne tapossák őket össze), és gépfegyveresek vigyázzák a rendet, ami nem tesz jót a komfortérzetnek, de egyébként teljesen rendezett az egész.
A szóban forgó kocsma nem az aluljáróban van, hanem az utcán, a General Anaya és a Tasquena megálló között. Na, az a városrész tényleg gáz egy kicsit, bár ott van nem messze az egyetem is.
Azért vigyázz az álmok revelációs erejével, a végén még beszerveznek a konformisták, és akkor mi lesz az igaz ügyért küzdő zland hazafiakat támogató cserépszavazással?
Álmok ide, álmok oda, az elveimhez hű voltam/vagyok, mondják is, nem vagyok teljesen komplett, igazuk van, onnajst én is így látnám magam, asszem, legalábbis..., metróilag majd kifaggatom a lányom, csak kerüljön egyszer Mo.-ra, no de arra még várni kell..., amúgy meg azért konfúz vagyok, még mindig semmi hír a zlandi fecske szabásmintáját illetőleg, a szelestei gyógyvizes medencét már abban hasítottam vón, ha lett vón, de nem vón...
Ne csüggedj, a szabásminta minden bizonnyal már úton van, csak talán elkapták a postakeselyűt a gaz konformista ellenálló zlandárulók. De fecskével vagy anélkül, tessék úszni, mert a test acélja nélkül bizony nincs lélek kova, masíroz hős lábunk jövőnek tova. Betartás!
Nagybecsű soraid, miszerint "test acélja..." bemagolom és hintem szerte, szana, okulásul a jövő nemzedékének, habár egy kissé ácsi, volt egyszer egy bizonyos H. nevezetű mázoló ember, aki hasonlóakat talált ki oszt mi lett a vége!:)...
Ugyan, gyermekem, megtanulhattad volna a hős zland hazafiaktól, akik a virtus napján skótkockás zászlót lengetnek, hogy H. is a konformista vértapír miatt bukott bele nagyszerű Izlandmentő projektjébe, pedig már majdnem kiakolbólította a punnyatag aztékgyalázó értelmiséget Helsingör várából. Aztán jött a konformista vértapír, és összeesküdött nemzetközileg, és ezzel mindent elrontott. Kapásból mutatok neked 10 zland hazafit, aki meggyőződéssel megesküszik, hogy így vót.
Hmm, ezek itt a kedvenc filmek?, Menzel nix?
Szeretem Menzelt, de nem ismerem olyan mélységben, mit Bergmant vagy Tarkovszkijt. Minél több filmet néz az ember, annál inkább rájön, mi mindent nem látott még (elégszer). Most, hogy mondod, nem ártana Menzelt is átismételni... :P
Ebben a rövid felsorolásban elég sok az újabb film, most valahogy ezek vannak a fejemben, meg azok a nagy klasszikusok, amik nagyon nagy hatással voltak rám. De végül is belinkelhetném a teljes Bergman és Tarkovszkij életművet... Szóval a lista korántsem teljes.
No hát Bergman az nekem is alap, asszem nincs olyan filmje, amit nem láttam..., Tarkovszkijból összesen csak kettőt..., érdekes nekem a színészek, pontosabban. többnyire nem a színészek, hanem a rendezők "jönnek" be, egy film megnézésénel az dönt, ki rendezte (no persze nem mindig, hehe)...
Ez nálam is így van, valószínűleg azért, mert egy igényes rendező a színészeivel szemben is igényes, magyarán nem rángat be bárkit az utcáról a főszerepre, és nem is a haver unokahúgát kéri fel, aki annyira szeretne színésznő lenni.
Bergmannál a színészek gyakorlatilag már társszerzők; Bergman sokszor nem írta meg teljesen a szkriptet, hanem hagyta a színészeknek, hogy improvizáljanak, a Szenvedély pl. tipikusan ilyen film. Ehhez persze kellett egy Liv Ullmann, egy Gunnar Björnstrand, egy Erlend Josephsson, egy Bibi Andersson, egy Ingrid Thulin...
Tarkovszkij is nagyon jó, én minden filmjét láttam, de tény, hogy hangulat kell hozzá, nem lehet csak úgy, kutyafuttában nézni. Az Áldozathozatalt ajánlom tőle. :)
Hmm, a hölgyek nagy kedvenceim voltak, nyílván ennek is köze volt ahhoz, hogy gimn. koromban svéd, finn és norvég lányokkal leveleztem!:)...
Ugye, ugye, Liv Ullmann rulez... az egyik legszebb színésznő. (És mit ad isten, még játszani is tud, nem mint a manapság sztárolt műanyag libák...) Ám egy huzamosabb norvégiai tartózkodás sajnos kiábrándított a skandináv hölgyeket illetően...
Harriet Anderssont ki is hagytam a felsorolásból. Ejnye. Mi lesz így a Zland hazával, ha már az én agyam is tésztaszűrő.
Tényleg, suttogások, sikolyok (hú de titokzatos...)...
Norvégia nekem nem jött össze, már megvolt beszélve a találkozó Anne Ingeborg-gal, de közbejött a nejemmel való találkozás, az lemosta szegényt...
Juhé, zlandi testvéreim a keblükre öleltek, iwiwileg legalábbis!:)...
Örvendek e hírnek, gyermekem, nem vagy már messze Isten országától... :P
Sajnos nem, ettől félek!:)...
Ha a gjöttenpökk-madár és a szent pepitakockás zászló velünk, ki ellenünk??
Szentcsíkos és pingvinfejes (gondolom ez is szent) rémlik, pepeitakockás Forma-1-ből ismerős, jézus gatya, csak nem, az is innen???:)...
Időhiány?, alkotói válság?, kérnénk valamit...
Mindkettő, de leginkább idő- és energiahiány... mivel augusztus vége óta folyamatosan napi 10-14 órákat melózok végig, általában hétvégén is, már minden reggel egy korbáccsal hadonászó gályarab-felügyelő képével ébredek, mint a Ben Hurban... és a gályázás az elkövetkező két hétben látszik tetőzni, szóval jelenleg kb. tégla van az agyam helyén, de lehet, hogy ez is erős felértékelése a helyzetnek. Jó hír, hogy nemsokára egy icipicit lazul a póráz, ha a többi isten is úgy akarja. Remélem, mindenki túlélte a tavaszi koktélozást a körúton; vidám, meghitt összejövetel volt, kár, hogy szegény Csirke Pistának teljesen elszalonnásodott az agya, és már nem ünnepelhet velünk intellektusa régi fényében. De ne csüggedjetek! Borneó és Celebesz miénk volt és miénk lesz! Uniót Japánnal! MOST!
Egye frász, az alperes védekezését elfogadjuk, a munka az munka..., ne tegyél terheket a vállamra, zland után már nippon is??...
Még mindig munka?, ez már ártalmas (lehet) az egészségre!...
Ne is mondd vazze... Már kezdem elérni az ókori- kora középkori nagy egyházatyák és remeték állapotát, akik addig sanyargatták magukat alvásmegvonással, amíg meg nem jelent nekik a cellában Szűz Mária... A jövő hét még nagyon szívás lesz... aztán behozom a lemaradásomat bloggolás terén (is).
Kellemes húsvétot az erre tévedőknek!
Megjegyzés küldése