2008. március 2., vasárnap


Amikor visszatértem az Alvilágból a föld színéről kipusztult emberek csontjaival, azzal az eltökélt szándékkal, hogy újrateremtem őket, Vörös lekísért a tengerhez. Tanácsot akartam kérni a medúzáktól, akik annyi mindent láttak már a világból, és annyi bölcsességet halmoztak fel áttetsző testükben, mint az istenek együttvéve; a különbség csupán annyi, hogy ők nem rendelkeztek a teremtő és kormányzó akarat potenciáljával.
Három napig ültünk szótlanul a tengerparton, várva az állatok feltűnését. Éjszaka jöttek, kék fáklyaként világítva a víz alatt, egymáshoz tapadva, akár egyetlen hatalmas, fénylő rája. Meghallhatták a hívást, mert egészen közel úsztak a parthoz, szétterültek és mozdulatlanul lebegtek előttünk; hallottam, ahogyan beszélnek egymás között, de halk, tompa morajlásnál többet nem tudtam kivenni. Fenségesek voltak és közönyösek, ahogy ott lebegtek a sekély tengeröböl felszínén; tudtam, ha valamit közölni akarnak velem, elmondják, erőszakkal pedig nem húzok ki belőlük semmit. Vártam, hogy meglátom a medúzák fénylő gondolatszálainak kusza és rendezetlen halmazát, a semmihez sem hasonlítható, bonyolult és végeérhetetlen asszociációs hálót, ahol minden szál szerteágazik és más szálakba gabalyodik, de nem láttam semmit; tökéletesen egynemű, szürkésfehér, ködszerű lég volt a medúzák elméjében, ami egyszerre volt ritkás és elnehezült, gomolygó és teljesen statikus; elmerültem benne, mint a némán hullámzó vízben. Álca, mondtam magamban, és milyen ügyes álca, itt nincs fal, aminek nekironthatnék, és nincs ajtó, amit betörhetnék a puszta akaratommal; de ez a végtelen fehérség csupán illúzió, egy ügyesen kiagyalt kép, ami megtéveszti a kutakodót. Tudtam, hogy a medúzák elméjét borító ködben semmi értelme falat keresgélnem, hiszen a kép lényege éppen az, hogy a végtelenség érzetét keltse; aztán ahogy körbepillantottam ebben a tompa, szürkés fehérségben, megláttam magam alatt a meg-megcsillanó, lassan mozgó és formálódó felszínt, olyan volt, akár egy alig hullámzó, mégis nyughatatlan tó; s a fodrozódó, zselésen áttetsző anyag felszíne alatt ott úszkáltak a halványan izzó gondolatszálak. Ezek szerint mégsem álca, amit látok. Sosem láttam ilyet azelőtt. Az volt a legkülönösebb ebben a tószerű képződményben, hogy a benne úszó gondolatszálak nem akaszkodtak össze, hanem magányosan siklottak az anyagban, lassan és álmatagon, mintha csak megőrzésre helyezték volna el őket itt; fényük sápadt és furcsán fehér volt, hiányzott belőlük az az élettel teli, sárgás izzás, ami a fürge és elillanó gondolatok sajátja; s hirtelen rádöbbentem, hogy amit látok, az a gondolatháló alatti mély réteg. Sosem hittem volna, hogy puszta akarattal ilyen mélyre lehet ásni az elmében, most pedig észrevétlenül és akaratlanul is idáig csúszott le kutakodó tudatom. A kíváncsiság és a félelem keverékével húzódtam közelebb a hangtalanul remegő felszínhez; szürkés és áttetsző volt, de nem láttam az alját, csak a világító, lebegő gondolatfoszlányokat, amint elszórtan ringatóztak a kocsonyás anyagban. Aztán hirtelen egy hosszabb és fényesebb szál kúszott elő a semmiből, közelített felém, és közvetlenül a felszín alatt úszott el, s bár tudtam, hogy valójában nagyon lassan mozog, mégis úgy éreztem, mintha szélsebesen suhant volna el mellettem.
– Segítsetek – suttogtam a néma és közönyös medúzáknak –, kérlek, segítsetek.
Mire a hajnal első fénypászmái megjelentek az égen, a medúzák eltűntek, anélkül, hogy bármit mondtak volna.
Először nem értettem. Aztán eszembe jutott, hogy Vörös azt mondta egyszer – márpedig én hiszek neki -, hogy az Élet egészen jól elcsordogált a sötétben is, és az igazi problémák éppen akkor jelentkeztek, amikor megszületett a fény. Akkor jött létre ez a furcsa, hasadt, skizofrén állapot, hogy a világ egyszerre sötét is, meg fényben is úszik, és a teremtények még a váltakozás ritmusát sem tudják megszabni, hanem holmi bolygómozgásoktól függ, hogy nappal van-e számukra, vagy éjszakai sötétség. Számomra ez bizonyára furcsán hangzik, mondta, de higgyem csak el, minden rendben volt a fény előtti vaksötétben, ahol a tudatos gondolatok csupán tovatűnő látszatok voltak, melyek gyorsan elillantak a dolgok felszínéről. Nem a mesék világa volt ez, hanem sokkal inkább a mítoszoké, s az a világ sokkal inkább volt maga a lecsupaszított Valóság, amelyet nem a számok, hanem a minőségek uraltak. A bajok igazából velem kezdődtek. Eleve miért volt szükség negyedik testvérre? Negyedikre, értem, ugye? Mert hát a három önmagában tökéletes szám, kiegyensúlyozott és oszthatatlan. De a négy? Mi járhatott az univerzum előtti hatalom fejében, hogy a már létező három mellé odabiggyesztett egy negyediket? Ha jobban belegondol, akkor – már ne is vegyem sértésnek – a világ szempontjából talán jobb lett volna, ha minden megmarad abban az ősi, csöndes, kiegyensúlyozott állapotban, ahol az istenek rendje és közeli győzelme mindenütt jelen volt. Ezt egy olyan világ képe váltotta föl, ahol a tudás teljes intenzitásában szétáramlott, aztán mintha hirtelen meg is semmisült volna. Talán sok szenvedéstől szabadítottam meg az embereket, de még több szenvedést hoztam a nyakukra; nagyon jól megvoltak ők a környezetükbe simuló, észrevehetetlen teremtményekként, akik nem igazán tudtak semmiről. Aztán megtanulták tőlem, hogyan kell földet művelni, megszelidíteni az állatokat, házat építeni, írni-olvasni, hogy mi a művészet, és mi az az úgynevezett civilizáció. Megtanulták nem ömagába visszatérő körnek, hanem visszafordíthatatlan egyenesnek tekinteni az időt, amelyet az úgynevezett Haladás kereke visz előre megállíthatatlanul. Azóta minden megváltozott: a hegyek összeomlanak és síkság lesz belőlük, a föld holtakat okád ki méhéből, a sírokból kibújnak a csontok, a csillagok lehullanak, a föld tűzbe borul, minden élet elfonnyad és a halál felé tart. A vég nem átkelés, nem ígéret: az éj uralkodása kezdődik vele, de nem a régi, fény előtti sötétségé, hanem valami teljesen más, nagyon is evilági éjszakáé, amelyben elmerül és feloldódik az univerzum régi rendje és értelme. Ez ellen tiltakoztak a medúzák csendes közönyükkel.
– Ha valami egyszer történik meg, lehet, hogy soha nem történik meg újra – de ha valami kétszer történik meg, várhatjuk, hogy ismételten megtörténik majd – mondta Vörös, és a vállamra tette a kezét. - Az emberiség már háromszor elbukott. A döntés a tied, jogod van hozzá, de értsd meg, mostantól fogva egyedül vagy, Quetzalcoatl.
Mire megfordultam, már csak a lábnyomait láttam a part fehér homokjában.

14 megjegyzés:

pc írta...

Olyan van, hogy miután összedölt minden, a tapasztalatok birtokában újjá teremtetik, immáron jobbá??...

Salasso írta...

Hát, próbálkozni lehet... De attól tartok, mindig van egy limit, aminél "jobbá" már nem lehet tenni az alaphelyzetet.
Persze alapjában véve nem vagyok enyire pesszimista, itt csak a költői tragikum vergődik éppen a nyárson... Ha a jövőbe vetett hitünket harsogva járnánk-kelnénk, hogyan tévesztenénk meg a spitzberg összeesküvőket?

pc írta...

Igaz, igaz, nem árt az óvatosság, a konformisták körülöttünk ólálkodnak, csak csínyján az optimizmussal..., de azért kösz a jó hírt, így azért másképpen csúszik a vasárnapi húsleves...
Tegnap hajnalban láttam az Apocalypto c. filmet, bárgyú történet, de azért adott egy impressziót az "akkori" életről, na, az sem volt egy fenékig tejfel!...

Salasso írta...

Őszinte részvétem, hogy ilyenekkel kínzod magad... (van róla egy kritikám, if you're interested: http://feathered-serpent.blogspot.com/2007/02/vcsnni-apotezisa.html) Nekem nem jött be az a film, egyrészt tele van tárgyi tévedéssel, másrészt egyre nehezebben tudom elviselni Mr Gibson tocsogó szalonszadizmusát.
De az már igaz, hogy az élet akkor sem volt sétagalopp. Ma sem az - mi bizonyos értelemben modern rabszolgák vagyunk, napi 12 órázunk azért, hogy kifizessük a számláinkat és meg tudjuk venni a rossz minőségű élelmiszert, aztán finito; és egész életünket stresszben, természetellenes körülmények között éljük le. Persze azért vannak fokozatok - nem is kell visszamenni az időben, csak körbenézni egy kicsit Afrikában, vagy Ázsia eldugottabb részein...

pc írta...

Én persze nem tudok annyi mindent az akkori kultúrákról, mint Te, így elfogadom a tárgyi tévedésekre vonatkozó megjegyzésedet, mind a mellett, hogy volt jó néhány olyan rész, ami -az én elképzelésem és olvasmányaim alapján- történhetett úgy, ahogyan a filmben..., a naturilisztikus jelentek valóban sokkolóak voltak (néha), de hát azért az elég kegyetlen kor volt, nem?..., persze, a jólét, szegénység viszonylagos, lányom speciel elmondása szerint Ecquadorban jóval szegényebbek az emberek, de boldogabnak tűntek, ugyanezt tapasztaltam én Kubában, Thaiföldön vagy a Közel-Kelet, Észak-Afrika néhány országban is...

Salasso írta...

Szerintem az ilyesmi mindig relatív. Ha beleszületsz egy kultúrába, és abban szocializálódsz, sokkal inkább elfogadod a visszásságait, és számodra természetesek lehetnek olyan szokások is, amik egy kívülálló számára elfogadhatatlanok. Az iszlám nők egy részének sincs baja a csadorral, pedig egy európai számára ez egy agyrém. Mi lazán megesszük a disznót, a világ másik fele meg hányingert kap a gondolatra is (ugyanez működik a kutyával is, fordítva). És még sorolhatnánk. A közép-amerikai indián kultúrák a mi szemünkkel sokszor borzalmasak és kegyetlenek, de nyilván ennek is megvolt az oka. Nem ismerem mélységében az erre vonatkozó kutatásokat, de ha jól tudom, az emberáldozatokkal bizonyos értelemben a populáció méretét szabályozták, mert nem volt elég élelem. De ha már itt tartunk: szerintem a keresztény középkor boszorkányégetései sem voltak humánusabbak (valahol ez is emberáldozat...), csak annak jobban ismerjük az ideológiai hátterét. Minden kultúrának megvan a maga sötét oldala, és az, hogy egy kívülálló hogyan ítéli meg, nem feltétlenül vág egybe azzal, ahogyan az abban a kultúrában szocializálódott emberek ugyanezt megélik. Régészként elég sok ilyen agyrém dologgal találkozik az ember - néhány sztyeppei lovasnépnél pl. élve eltemették a szolgát meg a lovat az úr mellé, de a vicc az, hogy a szolga általában önként jelentkezett erre a szerepre. Ez számunka már szinte felfoghatatlan.
Egyébként nagyon igazad van abban, hogy sok helyen sokkal szegényebbek az emberek, és mégis jobban érzik magukat. Mexikó tipikusan ilyen hely. :) El kéne tanulnunk ezt a mentalitást, nagyon fárasztó ez a mélymagyar busongás.

pc írta...

Igen, egyetértek azzal, hogy az európai- vagy egyéb- kultúrák is olyan borzalamakat "produkáltak", olyan kegyetlenek voltak, mint a mezo- vagy dél-amerikaiak, ezt, mint szomorú tényt tudomásul veszem, én itt csak azt jeleztem volna, hogy az a fajta szadizmus, ami ebben a filmben is volt,talán, valahol, jogosan mutatkozott meg..., speciel én azt (olvastam,hogy az a fajta "önkéntesség", mint amit Te említesz a sztyeppei népeknél, tetten érhető volt az azték hadifoglyok esetében is, remélem, jól emlékszem..., szegénység/jólét: én valahogyan azt gondolom, hogy egy bizonyos szegénységi fokon más problémák gyötrik az embert, Kubában, ahol a napi megélhetés a gond, az emberek nagy részét nem a mentális, pl. van-e elég (szabadság) jogom, van-e elég pénzem Dubaiba utazni, Marlborót vagy Sophianet szívjak satöbbi problémák izgatják, hanem teljesen mások a prioritások...
amúgy meg persze, szeretnék Mexikóban, Dél-Amerikában élni, (persze nem szegényen, ennyire azért vagyok egy kényelmes, önző alak), ott még -talán- mások az értékek, nyugodtabb a tempó...

pc írta...

Elolvastam a film kritikát, asszem egyeértek vele, ami nekem teszett az az áldozat bemutatásos rész, bár az engem is zavart (már akkor), hogy némileg keverednek az azték-maya elemek..., a filmmel kapcsolatosan, előzetesen, nem voltak nagy elvárásaim, ezt teljesítette is, azt azonban értékeltem, hogy eredeti (legalábbis annak tűnő) helyszineken, hellyel-közzel autentikusan kinéző szereplőkkel és bravúros operatöri munkával készült a film, eleve tudtuk, hogy Mel Gíbson nem egy Antonioni vagy Fellini, hmm, Menzel, így a mondanivalót ill. annak hiányát fel sem rovom neki...

Salasso írta...

Nagyon szépen volt fényképezve, és baromi jól meg voltak csinálva a díszletek, le a kalappal. Igazából a véres részletekkel sincs bajom, inkább Mel Gibson személyével - az ő filmjeiben egyre inkább elharapódzik a teljesen öncélú erőszak (ld még: Passió). Vártam volna, hogy a maja kulturális teljesítményből is látunk valamit, nem csak a vérengzésből. Ez a vérengzés nem kultúrafüggő - végül is meg lehet egy ehhez hasonló filmet csinálni a csecsen mészárlások idején játszódó sztorival, vagy a tuszi-hutu háborúval...

Hogy az aztékok hadifoglyai önkéntesen mentek volna az áldozókőre, azt kétlem - bizonyos értelemben az okozta a birodalom vesztét, hogy a szomszédos népek, akiknek a tagjaiból az aztékok előszeretettel csináltak áldozatot, szíves örömest szövetkeztek a spanyol hódítókkal, csak hogy az aztékoknak alágyújtsanak. Ez érthető is... elég agyrém volt a maga nemében az a világ (is).

A legújabb Indiana Jones - film is valami azték témán csámcsog, azt hiszem... na, arra viszont kiváncsi vagyok! :P Kamaszként hogy élveztük az IJ filmeket...

pc írta...

Én hiszek neked, már ami az önkéntességet illeti, lehet, félreolvastam valamit, de most lusta vagyok utánanézni:)...
Indiana Jonest egy darabot sem láttam, ellenben Petrában és a Vadi Rumban voltam, állítólag ott forgattak jó néhány jelenetet...

Salasso írta...

Jaja, Petrában forgatták az Indiana Jones és az utolsó kereszteslovagot. :) Amúgy iszonyúan gagyi filmek voltak ezek, de akkoriban nagy szám volt.

Az önkéntesség tekintetében abban valószínűleg igazad van, hogy ha maguk közül áldoztak valakit, akkor az illető önként és dalolva ment az istenekhez, de ha olyasvalakit húztak elő a kalapból, aki speciel egy másik törzshöz tartozott és kicsit más dolgokban hitt, vagy egyszerűen csak nem érezte magát eléggé aztéknak, akkor az ürgének elég szar napot szereztek az áldozósdival. Hiába, már akkor is jókor, jó helyen kellett lenni ahhoz, hogy ne szívd meg...

pc írta...

Azon filózom, hogy jó időben, jó helyen vagyok-e vagy éppen homlokegyenest:)...

Salasso írta...

Ez is relatív... egyrészt a mi fajtánk általában hadilábon áll az iskolázottság - munkakör - fizetés problémakörrel, de ha arra gondolunk, hogy Szomáliába is születhettünk volna, rögtön más megvilágításba kerül a villanyszámla meg a zacskós leves... Bár ahogy Szolón mondta volt nagy bölcsen, ne hívj senkit szerencsésnek, amíg meg nem halt - ergo a franc se tudja, mi jön még. De legyünk optimisták. :)

pc írta...

Jaj anyám, szomáliai z.leves, maga a gondolat is bizarr, az összetevőire gondolni sem merek:)...